יום חמישי, 25 ביוני 2009

סיפורו של מיתון - כיצד הגענו לימים אלו

מיקי: פיץ.. בוא רגע, שמע סיפור מעניין.. על איך דבר אחד מוביל לדבר שני.

פיץ: סיפורים אני תמיד אוהב. זה אמיתי ?

מיקי: ב-ר-ו-ר...
אז ככה... זוכר שדיברנו בעבר על מיתון ומשבר ?

פיץ: בטח שאני זוכר, למה ?

מיקי: בשנת 2000, לפני 9 שנים היה מיתון. המשבר החל בארצות הברית, אבל גלש משם לכל העולם וגם לישראל.

פיץ: אוקיי...

מיקי: אלן גרינספן, שעמד בראש ה-פד, שזה בעצם כמו הנגיד של בנק ישראל שלנו – היה מאוד מוטרד מהמצב. כדי לנסות ולהוציא את ארצות הברית מהמשבר הוא החליט לנסות לעודד את האמריקאים להגדיל את הקניות שלהם – אם אתה זוכר, קניות יוצרות פעולה שמאפשרת לסובב את גלגל הכלכלה ליציאה מהמיתון. הוא פשוט הוריד את הריבית מאוד עד לרמה של אחוז אחד.

פיץ: הריבית ? מה, את מחיר הכסף..? ואיך זה עזר להגדיל את הקניות ?

מיקי: כשמחיר הכסף נמוך מאוד... אנשים עושים חשבון פשוט. נניח, פיץ, שיש לך 100 שקלים ביד ואתה מתלבט מה לעשות איתם. בעבר, הבנק היה מאוד מעוניין בהם והיה מוכן לשלם לך 5-6 שקלים על מנת שתלווה לו את הכסף. אבל עקב ירידת הריבית (מחיר הכסף) – הבנק מוכן לשלם לך רק שקל אחד בעוד שנה – על מנת שתשאיר אצלו את הכסף. מה היית עושה ?

פיץ: מה, רק שקל אחד ? שנה שלמה לחכות בשביל שקל ?

מיקי: מצד שני...אתה המון זמן חושב לקנות לך אופניים חדשים, או להחליף את המכונה בדוכן המיץ שלך – שגם הם עולים 100 שקלים. מה תעדיף.. לחסוך את הכסף בבנק – או לקנות אופניים עכשיו ?

פיץ: לקנות עכשיו. מה.. לחסוך עכשיו בבנק ולחכות שנה בשביל להרויח שקל ? זו עסקה ממש לא משתלמת !

מיקי: זה בדיוק החשבון שעשו גם אנשים רבים בארצות הברית. לא השתלם להם לחסוך בבנק, והם העדיפו במקום - לצאת לקניות. ככה.. הורדת הריבית, גרמה בעצם להגדלת הקניות.

פיץ: אההה... הבנתי...

מיקי: ועוד משהו מעניין. אם מחיר הכסף מאוד זול... אז גם כדאי לקחת הלוואה, אם על כל 100 שקל – צריך להחזיר בעוד שנה רק 102...וכשהמחיר כל כך זול, כדאי לנצל גם את התקופה כדי לקחת משכנתא – הרי בדרך כלל זו הלוואה זולה אפילו יותר..

פיץ: שני שקלים זה באמת זול...

מיקי: בדיוק. כך קרה, שאנשים רבים לקחו משכנתאות לקניית בתים, והלוואות לקניית דברים שהם תמיד רצו. הרי הכסף היה מאוד זול...

פיץ: ואז מה קרה ?

מיקי: התחיל מה שתמיד קורה במצבים כאלו...

ואם גם אתם רוצים לדעת מה קרה בהמשך, ואיך הדברים התגלגלו למשבר כלכלי חמור כל-כך שלא היה כמותו כבר עשרות שנים...? הצטרפו אלינו ובשבוע הבא תגלו מה קרה. הרשמה מהירה בטופס משמאל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה