יום ראשון, 3 במאי 2009

מיתון ? למה מישהו 'מת'..?


פיץ: תגיד מיקי

מיקי: כן פיץ..

פיץ: כ-ו-ל-ם מדברים כ-ל הזמן על המִיתוּן ...מה זה בכלל המיתון הזה ? מה מישהו 'מת'.. חחח?

מיקי: חס וחלילה... פיץ ! מדובר ב'מיתון' – מילה שבאה מהמילה 'הִתְמַתְנוּת'. הכוונה בעצם שהכל מִתְאָרֵך, נִמְתָח, עובד לאט יותר. זֹאת הכוונה.

פיץ: נו אז מה הבעיה ? מה רע שעובדים קצת יותר לאט ?

מיקי: לא סתם לאט. בתקופה של מיתון, הרבה מאוד חַבָרוֹת מְאיטות את קצב העסקים שלהם. הן מְעָכּבוֹת החלטה על רכישות חדשות, מנסות לצמצם את ההוצאות שלהם ככל שניתן ולפעול באופן יותר יעיל.

פיץ: אבל זה נשמע לי בדיוק איך שחברות צריכות לעבוד. להיות יותר יעילות לא ? אז למה כולם כל כך עצובים ומודאגים מסביב ?

מיקי: אתה צודק, יש הרבה אנשים שמודאגים, כיוון שפעמים רבות, חלק מהצעדים שחַבָרוֹת וארגונים מבצעים כדי להיות יותר יעילים הנם פיטורים. כלומר, הם אומרים לעובדים שלהם שהם כבר לא יכולים להמשיך ולהעסיק אותם יותר בחברה. ככה קורה שאנשים מאבדים את מקום העבודה שלהם ואת היכולת לקבל שכר, כסף להביא הביתה.

פיץ: אבל זה נשמע נורא !

מיקי: זה בהחלט לא פשוט. הבעיה היא שנוצר כאן מעגל: אנשים קונים פחות. זה גורם לחברות להרוויח פחות. לכן הן צריכות להוציא פחות כסף ולייעל את עצמן. חלק מצעדי הייעול הם להוריד לעובדים את המשכורת ולפעמים לפטר אנשים. לכן אנשים קונים פחות.. וכך הלאה חוזר חלילה. ... הנה תראה את התמונה:


פיץ: אז זה באמת נורא ! ... אז מה עושים ? איך אפשר לצאת מהמעגל הזה ?

מיקי: כאן נכנסת הממשלה. זה תפקיד הממשלה, לעבוד יחד עם גופים נוספים כמו 'בנק ישראל' ולתכנן תוכנית. תוכנית פעולה שתאפשר לשבור את המעגל הזה. התוכנית כוללת מספר פעולות שמעודדות אנשים וגם ארגונים להגדיל לאט ובזהירות את הקניות שלהם. בצורה כזו.. המעגל לאט לאט מתחיל להסתובב לצד השני. חברות מתחילות למכור יותר ולכן גם קונות יותר וגם זקוקות לעוד עובדים. יותר אנשים מתחילים להרוויח כסף וכך יכולים לקנות יותר וחוזר חלילה.

פיץ: תגיד מיקי... אז איך אני צריך להתנהג בנתיים עם הכסף שלי ?

מיקי: שאלה נפלאה. מה דעתכם ילדים ? איך לדעתכם צריך פיץ להתנהג עם הכסף שלו, עכשיו כשאנחנו בתקופה של מיתון ?

[כדי להגיב, פשוט לחצו על המילה 'תגובות' כאן למטה וכיתבו בחלון מה דעתכם]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה