יום ראשון, 31 במאי 2009

נגיד שקוראים לו פישר

פיץ: תגיד מיקי, פישר הזה, הוא איש חשוב..?

מיקי: פִישֵר, קוראים לו סְטֵנְלִי פִישֵר', וצריך להגות את שמו עם 'פֵ' רפָה. כן, פישר ממלא תפקיד חשוב, הוא נגיד בנק ישראל.

פיץ: מה נגיד על בנק ישראל ?

מיקי: לא פיץ, פישר ממלא תפקיד של נגיד בנק ישראל – ראש בנק ישראל. למה אתה שואל ?

פיץ: אה.. סתם כי כל הזמן שומעים עליו בחדשות.. משהו עם הריבית...

מיקי: נכון, הריבית במשק היא כלי כלכלי, עליו אחראי בנק ישראל והנגיד שיושב בראשו. אבל בנוסף, אחראי הנגיד על עוד כמה דברים חשובים.

פיץ: כמו מה ?

מיקי: הנגיד אחראי על מספר כלים כלכליים שבהם הוא משתמש על מנת לשמור על יציבות מחירים. כלומר, שמחיר המוצרים לא יעלה או ירד מהר מדי, דבר שיכול לגרום לבלבול במשק. וחוץ מזה, הנגיד הוא גם היועץ הכלכלי של הממשלה. כשהממשלה דנה בעיניינים כלכליים חשובים, כמו אבטלה, או מצב המיתון שבו המשק מצוי כרגע... הנגיד משתתף בישיבות האלו ומייעץ לממשלה. ובכלל.. הנגיד גם אחראי על פעולתו של 'בנק ישראל', אפילו שיש לבנק ישראל מנהל.

פיץ: בנק ישראל ? באמת שמעתי שדיברת כמה פעמים כבר על בנק ישראל. מהו.. הבנק של ישראל ?

מיקי: דומה. זהו  הבנק המרכזי של מדינת ישראל. בנק ישראל נמצא בקריית הממשלה בירושלים, ואחראי על כל הבנקים במדינה. כלומר, על פעילותם התקינה של הבנקים.

פיץ: לא הבנתי.. מה הכוונה פעילותם התקינה ?

מיקי: הכוונה היא ... איך אני אסביר ? תראה.. אילו בנקים אתה מכיר ?

[ענו על השאלה, ילדים, אילו בנקים אתם מכירים ? סיפרו את כל הבנקים שאתם מכירים. לכמה הגעתם ? ]

פיץ: אה.. יש בנק פועלים, ובנק לאומי, ויש גם בינלאומי, ודיסקונט עם האיש המצחיק הזה..

מיקי: מודי בר-און, כן. בכל מקרה, הבנקים שומרים ומנהלים כסף של הרבה מאוד אנשים, וגם עושים בו כל מיני פעולות פיננסיות.. כמו להלוות לאנשים שזקוקים לכסף. בכל מקרה.. מכיוון שמדובר בכסף של אנשים אחרים – חייבים לנהוג בו מאוד בזהירות. אחרת קיימת סכנה שהרבה אנשים יאבדו הרבה כסף. אתה יודע פיץ, זה כבר קרה.. ולא פעם אחת, גם בעולם וגם בישראל.

פיץ: וזה מה שעושה הבנק ישראל ?

מיקי: גם. הפיקוח על הבנקים, הוא אחת הפעולות החשובות שבנק ישראל עושה, וכבר הזכרתי את הכלים שיש לבנק כדי לוודא שמחירים לא קופצים מהר מדי וגבוה מדי.. כי זה עשוי להוביל למשבר. אבל יש עוד דבר אחד מדליק שבנק ישראל אחראי עליו...

פיץ: מדליק ? מה ?

מיקי: על הדפסת כסף. כל הכסף שבו אנחנו משתמשים.. הוא כסף שמיוצר בבנק ישראל. אגב, לפי החוק.. רק בנק ישראל רשאי לייצר ולהדפיס כסף. על כל שטר בישראל, גם חתום איש חשוב. יודע מי ?

פיץ: מי ?

מיקי: תצטרך לבדוק בעצמך... גם אתם ילדים.. חפשו איזו איש חשוב חתום על שטר הכסף הזה.. התוכלו לגלות ילדים ?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה