יום ראשון, 17 במאי 2009

הנשיא קצב והתקציב

פיץ: תגיד מיקי, לאיש הזה קצב יש קשר לתקציב ?

מיקי: אתה מתכוון לנשיא לשעבר, משה קצב, ושואל אם יש לו קשר לתקציב ?

פיץ: כן, זה...

מיקי (צוחק): ובכן לא, אין בינהם קשר למעט השם, שמגיע מאותו מקור: ק.צ.ב

פיץ: מה זה ? כל השבוע דיברו על זה.. על הקצב הזה והתקציב...

מיקי: נכון, שני הנושאים הללו היו הרבה בחדשות, אבל המעניין יותר הוא נושא התקציב – שהוא מעין תוכנית שהממשלה בנתה. מטרת התוכנית, הנה תיכנון. תיכנון של ההכנסות שלה, אבל גם ובעיקר את ההוצאות שלה – כלומר, את הכסף שבו היא הולכת לקנות דברים.

פיץ: וואוו... מה הממשלה קונה דברים ? על מה למשל היא מוציאה כסף ?

מיקי: המון דברים. למשל, כבישים ממקום למקום, בתי חולים שישרתו חולים, בתי ספר, צבא ונשק מתקדם, שזו גם ההוצאה הגדולה ביותר של הממשלה, ועוד הרבה דברים אחרים.

פיץ: אוקיי... אוקיי, אז איך זה מתקשר לתקציב ?

מיקי: או, אז זהו בדיוק. לממשלה יש כמות כסף מוגבלת שצריכה להספיק להמון המון קניות. לכן, צריך לעשות תוכנית, שבה מחליטים כמה כסף יצא ולאיזו מטרה. כך מתקבלת רשימה ארוכה של נושאים, שליד כל אחת סכום כסף שמוקצה לו.

פיץ: וזה התקציב ?

מיקי: בדיוק. זהו התקציב. המעניין הוא, ששר האוצר, מי שאחראי על כל ההוצאות של המדינה, מנסה לצמצם את ההוצאות ככל שניתן, כדי שישאר למדינה יותר כסף. אז.., כל אחד מהשרים האחרים, כמו שר החינוך, שר הביטחון, מסבירים 'למה הם חייבים את הכסף, ומדוע הם לא יכולים לצמצם את ההוצאות שלהם'.

פיץ: והם מצליחים ?

מיקי: לפעמים כן, ולפעמים לא.. אבל כמובן שכל הויכוח הזה זוכה לכותרות בעיתון – וזה בדיוק מה שקרה בשבוע שעבר. נושא התקציב היה כל הזמן בחדשות. אבל אתה יודע פיץ, נושא התקציב, חשוב לכל אחד.. לא רק לממשלה.

פיץ: מה.. גם לילדים ?

מיקי: בוודאי. לא הרבה ילדים יודעים את זה, ואפילו פחות עושים את זה.. אבל זה חשוב וכדאי, כי זה יכול לעזור לך לשמור על הכסף שלך טוב יותר. הנה תביט בדוגמה הבאה. גיל ותום הם שני חברים שקבענו ללכת לסרט בקניון. שניהם קיבלו מההורים שלהם 65 שקלים לבילוי. הנה התוצאה: 

גיל סיים את כל הכסף שהיה לו. לא נשאר לו כסף לארוחה (20 ש"ח) ולכן נאלץ להסתפק במבצע 'המבורגר ושתיה' ב-10 ש"ח. לעומת זאת, תום תכנן את תקציב הבילוי ופעל על התוכנית. כך שלא רק שהכסף הספיק לו, גם נשארו לו כמה שקלים – אותם יוכל לצרף לקופת החיסכון שלו.

פיץ: אבל גם גיל היה יכול לקנות את החטיף והשתיה במכולת ובכך לחסוך כסף...

מיקי: נכון, אבל הוא לא חשב על זה. הוא לא תיכנן. אם היה חושב ומתכנן – כלומר בונה תקציב כמו תום, ייתכן וגם לו היה נשאר. תום תכנן את התקציב, ואף פעל על פיו, ולכן – ניצל את הכסף שלו טוב יותר.. ואפילו נשאר לו קצת.

ואתם ילדים, רוצים לנהל את הכסף שלכם ? בנו תקציב. הנה דף שיכול לעזור לכם.

פיץ ואני נשמח לשמוע איך הלך לכם.. ואם יש לכם שאלות, אנחנו כאן לעזור. להשתמע עד לשבוע הבא ...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה