יום ראשון, 14 ביוני 2009

סליחה.. כמה עולה כסף ?

פיץ: תגיד מיקי, אני יכול לקחת ממך 20 שקלים ?

מיקי: אתה בהחלט יכול לִלְווֹת ממני 20 שקלים.

פיץ: מה זאת אומרת 'לִי-לְ-ווֹת '.. ככה אמרת שאומרים את זה ?

מיקי: כן.. כך בדיוק. לִלְווֹת כסף – הכוונה היא שאתה יכול לקחת לתקופה זמן קצרה ולהחזיר כשיהיה לך.

פיץ: אההה... להחזיר...

מיקי: אתה נשמע קצת מופתע... אבל מעניין שתדע שכבר המון שנים קיימים אנשים וגופים שְמָלְוִים כסף למי שצריך. בנקים למשל, הם דוגמה לגוף שחלק גדול מהעסקים שלו מבוסס על הַלְוואָת כסף. כסף של אחרים שעליו הם...

פיץ: רגע אחד.. כבר בלבלת אותי. אני לא מבין...

מיקי: מממ... צודק. זה קצת מבלבל. בוא נתחיל מהתחלה.
האמת... כסף הנו כמו כל מוצר רגיל שעומד בחנות. בדומה ללחם. שעומד בחנות, או שקית חלב שיש להם מחיר – גם
לכסף יש מחיר, והוא עולה כסף.

פיץ: מה ? אתה רוצה להגיד לי שכסף עולה כסף ?

מיקי: זה בדיוק מה שאני אומר. לכסף יש מחיר. למחיר של הכסף קוראים 'ריבית'. ממש כמו שלכל מוצר יש תווית עם מחיר שמאפשר לקונה להחליט אם הוא רוצה לקנות, הריבית מסייעת לקונה להחליט אם הוא רוצה לקנות כסף עכשיו.. או במועד אחר. לעיתים, אנשים רוצים ומוכנים לקנות כסף כיוון שאין להם באותו הרגע והם זקוקים לכסף.

פיץ: אבל איך מישהו יכול לקנות כסף ולשלם עליו ריבית – אם אין לו כסף !!!

מיקי: יפה פיץ, כאן בדיוק נכנסת ההלוואה. נגיד שאתה מעוניין להחליף את מכונת המיץ שלך במכונה יותר חדשה ומתקדמת.

פיץ: האמת שחשבתי על זה.. אבל המכונה החדשה יקרה היא עולה 500 שקלים... והצלחתי לחסוך עד עכשיו רק 400.

מיקי: אוקיי.. כלומר חסרים לך 100 שקלים. יפה. עכשיו, בוא נאמר שאני אציע לך את הדבר הבא. אני אתן לך את 100 השקלים החסרים כדי שאתה תוכל לרכוש את מכונת המיץ החדשה. האם תהיה מוכן בעוד שנה, אחרי שתמכור הרבה מיץ עם המכונה החדשה, להחזיר לי 105 שקלים. שים לב, זה 5 שקלים יותר ממה שלַוִיתָ, כלומר קיבלתָ ממני. האם היית מוכן לכך ?

פיץ: אההה.. נראה לי שכן. אני מאמין שעם המכונה החדשה אוכל למכור הרבה יותר כוסות.. ובסך הכל שנה זה מספיק זמן בשבילי לחסוך 100 שקלים. בעצם הרבה יותר מ-105 שקלים. אני חושב שאני מתחיל להבין.. אני צריך להחזיר לך גם את 100 השקלים שלוויתי ממך, וגם עוד 5 שקלים – שזה בעצם עבור השימוש שעשיתי בכסף שלך.

מיקי: כל הכבוד, אמרת מאוד יפה. 100 שקלים, לקחת ממני ואתה מחזיר לי אותם במלואם. אגב, לסכום הכסף הזה 

שאתה לוקח, קוראים 'קרן ההלוואה' – או בקיצור 'קרן'. אבל, לסכום הזה צריך להוסיף עוד קצת. צריך להוסיף 'ריבית' – וזה משום שהרי יכולתי להשתמש בכסף שלי לעשות בו דברים אחרים. אבל לא עשיתי זאת, ובמקום העדפתי לתת אותו לך, כדי שתוכל לקנות את מכונת המיץ. כדי שיהיה לי כדאי לעשות זאת, נהוג לבקש ריבית. זה המחיר שאני מבקש תמורת הזכות שאני נותן לך לעשות שימוש בכסף שלי.

פיץ: ומה המחיר של הכסף ? גבוה ?

מיקי: פיץ ! אתה ואני חברים.. ולא הייתי לוקח ממך ריבית. בעצם, נכון יותר להגיד – שאני אשמח להלוות לך את הכסף ב-ריבית 0 (אפס). זאת אומרת, שתצטרך להחזיר לי את הקרן בלבד. אבל מישהו אחר, או אפילו הבנק, היה גובה ממך מחיר, ריבית, לפי מה שנהוג כיום.

פיץ: מי קובע מה גובה הריבית היום ? הבנקים ?

מיקי: לא בדיוק. זוכר שדיברנו על ה'נגיד', ראש בנק ישראל ? ובכן, נגיד בנק ישראל, קובע מה יהיה גובה הריבית במשק. כל יתר הגופים שסוחרים בכסף – כלומר מלווים כסף לאחרים – מתבססים על הריבית הזאת כדי לקבוע את המחיר שלהם לכסף שלהם. ממש כמו בחנות, כל אחד יכול לבחור, לפי המחיר – הריבית שהם גובים, אם ללוות את הכסף מהם, או מישהו אחר שמציע כסף יותר בזול. ממש כמו לחם בחנות.. אמרנו ?

ואתם ילדים.. רוצים ללמוד לנצל את הריבית לטובתכם ?

הנה משהו פשוט ומדליק כדי לנצל את הכוח של ריבית. עשו עסקה עם ההורים. אני בטוח שהם ישמחו מאוד אם אתם תציעו להם:

  • על כל 50 שקלים שאתם חוסכים בקופה או בארנק לתקופה של חודש.. הם משלמים לכם ריבית בסך 1 שקל אחד. על 100 שקלים – 2 שקלים וכך הלאה.
  • אם תתמידו לחסוך 100 שקלים בארנק לתקופה של 25 חודשים (שנתיים וחודש) תמצאו כבר בארנק 150 שקלים. כאן הריבית כבר תהפוך ל-3 שקלים לחודש ותאפשר לכם בתוך פחות משנה וחצי את ה-100 שקלים שהיו לכם בתחילה – להפוך ל- 200 שקלים. סכום כפול בדיוק !

3 תגובות:

  1. רעיון מקסים תודה. אלי

    השבמחק
  2. כדאי לדעת שבנוגע להלוואות צריך לנקוט באמצעי זהירות. יש לקחת הלוואות אך ורק מבנקים, ולא מאנשים אשר עלולים להיות מסוכנים.

    השבמחק
  3. ריבית היא מה שיפיל את העולם.
    כשאתם מלמדים את הילדים שלכם על בנקים,
    אל תשכחו לספר להם שעצם הרעיון של ריבית מבטיח
    שכל הכסף בעולם יהפוך להיות של הבנק יום אחד.

    השבמחק