יום ראשון, 22 באוגוסט 2010

שנה טובה מתחילה במתנה טובה

ראש השנה מתקרב, בעוד כשבועיים וכולנו נחגוג את בואה של השנה החדשה.

נסו להיזכר לרגע באירועי השנה החולפת. האם אתם מצליחים להיזכר כמה מתנות רכשתם לילדיכם, סתם כדרך אגב? זוכרים כמה פעמים עברתם ליד חנות בקניון (או אוליביקרתם בה) ובסופו של דבר ילדכם יצא עם משחק או צעצוע חדש?

אני מניח שלא. לפחות אני לא הצלחתי. כיום, אנחנו רוכשים לילדינו 'מתנות', כמעט ללא קשר לאירועים החגיגיים הקבועים בלוח השנה, כמו "יום הולדת", חגים (ראש השנה, דמי חנוכה, פסח ועוד), תעודה, נפילת שן.

מישהו אמר פעם שמתנה טובה, היא זו שבעת רכישתה אנחנו חושבים על "מקבל המתנה". אני חושב שמתנה טובה היא דווקא זו שמעניקה מימד חדש למערכת היחסים בין ה"נותן" ל"מקבל". היא בהכרח כוללת חשיבה על נותן המתנה והמקבל.

ראש השנה, הוא אחד המועדים החשובים בעיני להעניק לילדינו מתנה, זו הדרך שלנו לאחל להם "שנה טובה", ולסמן עבורם את הערכים החשובים לנו בקשר איתם.

בחגים אני מתמקד במתנות פיננסיות, ובאירועי יום ההולדת וההגשמות למיניהן, אני משאיר להם לבחור את המתנה שלהם, כמובן בתוך מסגרת של תקציב.

אני שמח לשתף אתכם במתנות ה"פיננסיות" האהובות עלי, ואני רוצה להתחיל דווקא עם הדברים "הקצת-פחות" שגרתיים, שלדעתי באוירה הנכונה, יהיו גם הרבה יותר משמעותיים:

השקעה וחיסכון:

לפניכם שתי אפשרויות למתנות שיוצרות דיאלוג ארוך, ונמצאות במודעות שלכם ושל ילדכם הרבה אחרי שהחגים יעברו. שנה חדשה היא הזדמנות מצוינת לתת מתנה פיננסית ממשית!

השקעה:

הפכו את ילדיכם לבעלי מניות בחברה שקרובה לליבם!

קחו את סכום הכסף שאתם רוצים להשקיע במתנות עבור ילדיכם, ורכשו עבורם, מניות דיוידנד של חברה שמענייינת אותם: דיסני, קוקה קולה ועוד. ספרו להם שיש להם עכשיו חלק (קטן) בחברת הענק, וכשהיא מרוויחה הם מרוויחים.

הזדמנות מצוינת, ומשחקית להפליא, לתת לילדים לכם מתנה שיכולה להמשיך לרגש ולהעשיר אותם במהלך השנה כולה, כשאתם עוקבים אחר הפעילות של הכסף. שפע של 'לימוד על הדרך' - מובטח.

חיסכון:

ראש השנה הוא זמן חגיגי מאוד לפתיחת חשבון בנק ו/או תוכנית חיסכון. טיול משפחתי לבנק, במקום אל חנות הצעצועים בקניון הקרוב, יכולה להיות חוויה בלתי נשכחת עבור ילדכם.

קיבעו סכום חודשי לחיסכון, והסבירו לילדכם את ערך המתנה המצטברת הזו. כשאתם בבנק, אפשרו להם לחתום יחד איתכם על המסמכים ולהבין את הערך של חיסכון הכסף באופן מתמשך.

משחקי קופסה:

אוקיי...יכול להיות שאני לא מחדש לכם פה כלום, אבל אחד מהמשחקים הללו לפחות הוא בגדר "חובה בכל בית". גם אם תבחרו לא להעניק אותו בעצמכם, "הזמינו" אותו מאחד הקרובים המעוניין להעניק לילדכם מתנה:

מונופול: המותג המוכר והותיק נמצא כיום על המדפים בקשת אפשרויות משחק, כל אחת מהקופסאות שתבחרו, תספק את הלמידה החווייתית של ילדכם, לצד זמן איכות משפחתי!

במהלך המשחק הילדים נחשפים לעולם של עסקים, ניהול תזרים מזומנים, אסטרטגיה של רכש ומכר, ניהול משאבים ועוד.

"קאש פלואו" לילדים או למבוגרים: משחק מקורי מבית רוברט קיוסאקי, מחבר רב המכר: "אבא עשיר, אבא עני". קיימת גרסה של המשחק לילדים ולמבוגרים. אצלנו בבית יש את שתיהן, והילדים משחקים ונהנים מהם מאוד. אישית, אני אוהב את המשחקים הללו כיוון שהעיקרון בהם הוא ליצור חופש פיננסי, ולצאת מ"מרוץ העכברים".

עושים כסף: משחק קופסה מקורי שמטרתו להפוך את המשתתף לעתיר נכסים ואיש עסקים מצליח. מזכיר מעט את עקרונות המשחק של המונופול אך מעמיק בעקרונות מסחריים, ובמושגים עסקיים.

ספרים:

על מדף הספרים בביתכם יכול להיות שקיימים כבר ספרי השכלה פיננסית למיניהם, ואתם אכן רוכשים לעצמכם השכלה בתחום זה. אני ממליץ לכם שני דברים בתחום הזה:

הראשון: הציעו לילדיכם לעיין בספרים אלו, אם יש להם כבר את מיומנויות הקריאה, אני בטוח שהם יכולים למצוא בהם עניין.

השני: לבלות זמן איכות של קריאה משותפת בספרים אלו. שתפו את ילדיכם ברעיונות מקוריים שאתם נחשפים אליהם במהלך הקריאה. חלק מהספרים עליהם אני ממליץ אינם ספרי ילדים, ובכל זאת אני חושב שיש בהם קסם רב עבור ילדכם.

הנה רשימה חלקית של המלצות למדף הספרים של ילדכם:

"חשוב והתעשר" מאת נפוליון היל, מומלץ לגילאי 10 ומעלה. זהו רב מכר שנכתב לפני כ-70 שנה, על עקרונות ליצירת חופש כלכלי. הספר מלא בסיפורים אוטנטיים אשר יכולים להעשיר את עולמו של ילדכם. מומלץ בחום!

"עולמו של פיץ", מאת מיקי סלע, זהו רב המכר שאני חיברתי, והוא מיועד לילדים בגילאי 4 ומעלה. בסיפור אנחנו מלווים את פיץ הארנב, בדרך אל ליבה של הנסיכה. בתוך האגדה הזו, הקורא נחשף למושגים פיננסיים, לתהליך יצירת הכנסות ומימוש חלום.

"למה קשה לתפוס מונית ביום גשום" מאת ה.פרנק רוברט. מומלץ לבני 10 ומעלה. ספר מלא דוגמאות מהעולם האמיתי, המקום בו נמצאת הכלכלה של חיינו. הסיפורים והדוגמאות בספר, מובאים מאולם הקולנוע, הרכב שלנו, המקרר ועוד.

אז, לא משנה איזו מתנה תבחרו, אני בטוח שיהיה בה ערך עצום עבורכם ועבור ילדכם. כשההכנות לקראת החג כוללות תכנון המתנות, אנחנו מעניקים מתנות מלאות מחשבה וערך, ויחד עם זאת יכולים לנהל לעצמנו את תקציב המתנות.

אתם מוזמנים להצטרף לדף האוהדים שלנו: http://www.facebook.com/pages/wlmw-sl-pyz/143007885726269?ref=search&v=wall

להתראות בשבוע הבא...

שלכם בידידות,

מיקי

תגובה 1:

  1. איזה כיף, הולכים לפתוח חשבון חיסכון, הילדים נדלקו על זה!!!!

    השבמחק