יום חמישי, 5 באוגוסט 2010

השכלה פיננסית וילדים

פעמים רבות כאשר אני מציג את עצמי בפני אנשים אשר פוגשים אותי בפעם הראשונה ומספר להם על המיזם שלי "עולמו של פיץ" - השכלה פיננסית לילדים, הם מרימים גבה. אחד המקרים שזכור לי במיוחד, אירע בתקופה בה ראיינתי תסריטאים, לכתיבת התסריט של סרט האנימציה "המיץ של פיץ". באחת הפגישות ישב מולי תסריטאי צעיר, מוכשר ומבריק. "אני חושב שהרעיון שלך מדליק, אבל למה אתה צריך להפריע לילדים עם השטויות האלה של המבוגרים?". התסריטאי רצה להציל את ילדות התמימה של ילדי ישראל. להציל אותם מפני מה שהוא מגדיר "עולם המבוגרים".

"עולמו של פיץ" נולד ביום שבו גליתי שבני הבכור אינו מודע לחלוטין לערך של צעצוע שנשבר. כשהוא אמר לי "אבא, עזוב את זה, מחר נקנה חדש" זה מאוד הרגיז אותי. הקלות שבה הוא אמר לי "נקנה חדש", לא הניחה לי ימים. עם הזמן, התחושות התחדדו לשאלה אחת בלבד: "כיצד אני מרחיב את המודעות שלו לערכם של הדברים?".
איך אני פותח בפניו דלת אל "עולם המבוגרים" ? איך אני מעודד את הסקרנות שלו לנושא הפיננסי - אבל בלי "לכפות" עליו את הנושא ? (או לפחות שזה ירגיש לו מעניין וכייפי).

התיישבתי לכתוב סיפור. "המיץ של פיץ". מצאתי שזו הדרך הפשוטה ביותר להיכנס אל עולמו התמים ולהעניק לו את האפשרות לפתח מודעות פיננסית. היום, אחרי שהספר נמכר באלפי עותקים, ואני פעיל זמן רב בנושא, אני יודע שיש לנו ההורים שליחות בהרחבת ההשכלה הפיננסית של ילדנו.

הילדים שלנו כבר חשופים לסביבה צרכנית, למערכות שיווק מתוחכמות, מסעות פרסום מעוררי צורך, כך שלטעמי – קיימות שתי אפשרויות :
  1. הראשונה היא שנתעלם מהעובדה שהם חיים בסביבה צרכנית עתירת אמצעי שיווק מתוחכמים ונניח להם לגבש הרגלים בהתאם לסביבה בה הם חיים. את ההשכלה הפיננסית – ירכשו (או שלא) בחייהם הבוגרים.
  2. השנייה, להיות פעילים כבר עכשיו. לקחת אחריות על הנושא -, לפתח ולמצוא את הדרכים המתאימות לנו כהורים להרחיב את המודעות הפיננסים שלהם.
יש לילדים שלנו את היכולות ללמוד, ליהנות ולפתח השכלה פיננסית רחבה הרבה מעבר למה שאנחנו יכולים לתפוס. גיליתי שהם צמאים להנחיה שלנו ההורים, כיצד לפעול בסביבה צרכנית, כיצד להתנהל עם ההוצאות הפרטיות שלהם.

עדיין יש מחסום אחד שעלינו לעבור. במהלך השנים שאני פעיל בנושא, זיהיתי מבוכה אצל הורים רבים. "אוקיי, זה חשוב לי, אבל תכלס איך עליילפעול להרחבת המודעות הפיננסית של ילדי?". פעמים רבות זה נובע מכך שהם אינם מעריכים את עצמם כבעלי "השכלה פיננסית".
על מנת להתגבר על המבוכה הזו, אני מציע הללו שלושה עקרונות חשובים, לכל ההורים:

העיקרון הראשון: דע את עצמך

כהורים, המנהלים משק בית, אתם כבר בעלי השכלה פיננסית. יש לכם תזכורות לתשלומים, רשימת קניות משפחתית, אתם מושכים מזומן ומשלמים באשראי. אתם צרכנים שמבצעים פעולות פיננסיות. שימו את השיפוטיות שלכם עצמכם בצד – "האם אנחנו מנהלים את משק הבית נכון" או "מצליחים לגמור את החודש". כל אלה אינם רלוונטיים. מה שכן רלוונטי, הוא לקחת אחריות על הנושא. אתם מכירים את הילדים שלכם הכי טוב, ולכם ההשפעה הגדולה ביותר על ההרגלים שיגבשו היום לקראת חייהם הבוגרים. יתרה מכך, כאשר תתחילו לשתף את ילדכם בחשיבה הפיננסים שלכם, תמצאו את עצמכם מרחיבים את המודעות שלכם. אף אחד לא יעשה את זה במקומכם.

העיקרון השני: דוגמה אישית

בעיניי – אולי העקרון החשוב ביותר. הילדים שלכם לומדים מכם כבר היום המון. הם לומדים מההתנהגות שלכם. גם בחוויות הפיננסיות שלהם, והחוויות שלהם עם כסף, הם לומדים מכם, מתבוננים עליכם, ומעתיקים את ההתנהגות שלכם. אתם נמצאים איתם בחשיפה הגדולה ביותר של נקודות הממשק שלכם עם כסף.

לא ניתן ללמד ילד להשוות מחירים – אם אתם לא משווים מחירים. אי אפשר להסביר לילד ש"אין כסף" (למה שהוא רוצה) ומיד אחרי לקנות משהו אחר עבורכם (או בן משפחה אחר). אם אתם לא מדברים איתם, משתפים אותם, מסבירים להם, מעניקים להם את המרחב לשאול שאלות, לקבל תשובות, לגלות שלא תמיד אתם יודעים את התשובה, הם יסיקו מסקנות לבד. הם יבחרו את הפרשנות לאירועים בהתאם לחוויה שלהם ולבסוף יקבעו לעצמם את התפיסות ביחס לכסף.. דוגמה אישית היא מפתח להצלחה של כל תהליך לימודי, והדבר הזה נכון שבעתיים בהקשר הפיננסי.

העיקרון השלישי: הכל קיים סביבכם - נצלו זאת

יש סביבכם כל מה שנדרש על מנת להרחיב את המודעות של ילדכם להשכלה פיננסית. בכל יום, ילדכם נחשף ל-5-10 פעמים פעולות הקשורות בכסף.
חישבו על זה לרגע: בטלוויזיה וברדיו רצות פרסומות, משודרות חדשות. דברו על מה שעולה שם, דברו על מה שאתם חושבים, על מה שאתם שומעים
אתם עוצרים למלא דלק, הילדים באוטו, אפשרו להם לזהות את המבצעים שמפורסמים בתחנה. תחנת הדלק מלאה מבצעים, החל מתדלוק עצמי זול יותר משירות מלא, ועד שלושה מכשירי חשמל ב100 ₪ עם אחריות לשנה.
אתם יוצאים לבילוי בפארק המים, רוכשים כרטיסים, גלידה, ארוחת צהריים. במזנון ? מהבית ? תכננתם את ההוצאה או ש"זרמתם" איתה ?

הכל קיים סביבכם וכשאתם מבצעים פעולות הקשורות בכסף, ומקבלים החלטות פיננסיות בנוכחות ילדכם - דברו איתם על כך. אל תדאגו, זה לא יהפוך להיות נושא השיחה היחיד שלכם עם הילדים, אבל ללא ספק זה יכול להצטרף לתחומי העניין שלהם.

אשמח לשמוע את דעתכם. שתפו אותי ! ואגב.. אם יש לכם חברים/חברות שזה עשוי לעניין אותם... שתפו גם אותם.

שלכם בידידות,
מיקי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה